今井 俊満
Toshimitsu Imai
CV / Statement
1928 京都市生まれ
1948 旧制武蔵高等学校文科卒業
1952 渡仏
1956 スタドラー画廊(パリ)レオ・カステリ画廊と契約(ニューヨーク)
1957 スタドラー画廊にて個展(パリ)ミッシェル・タピエらと共に一時帰国
1958 南画廊(東京)スタドラー画廊(パリ)にて個展
1961 スタドラー画廊にて個展(パリ)
1962 南画廊にて個展(東京)
1969 日本橋三越にて個展 1952〜1969年 今井俊満滞欧作品展
1975 ファケッティギャラリー(パリ)にて個展
1978 ファケッティギャラリー(パリ)にて個展
1982 ポンピドゥー・センターにて滞在制作(パリ)、スタドラー画廊で個展(パリ)
1987 今井俊満展-東方の光・40年の軌跡 大分県立芸術会館
1987 個展 風立ちぬ 東京日仏学院(東京)
1989 個展 今井俊満展-東方の光 大阪国立国際美術館、目黒区美術館、いわき市立美術館を巡回
1991 個展 今井俊満展 富山県立近代美術館(富山)
2002 逝去
2003 コレクション展 絵画の冒険-今井俊満と戦後美術の歩み- 大阪立近代美術館(大阪)

1957年、ミシェル・タピエの来日によって、日本美術界にアンフォルメル旋風が吹き荒れる。
タピエの目指すアンフォルメル(Art informel)とは、「ギリシア以来の合理的ヒューマニズムを根源とする、一切のアカデミズムから美術を解放しようとし、創造の始源にある”ゆたかな混沌”を体系化すること」」であった。タビエの企ては、1950年代後半の日本において、具体美術協会や勅使河原蒼風と出会うことで東洋世界の地平と融合していった。1960年代、日本におけるアンフォルメル運動はすでに終焉を迎えており、芸術をめぐる国際的な潮流もめまぐるしく変遷していった。芸術によって芸術を問うというあり方に対して、今井は「芸術運動というよりも社会現象の一部」であると批判的な態度を示している。
そのような状況を背景にしつつ、60年代初頭には、パリ、ミラノ、ウィーン、目本、ナポリなどで次々と個展を開催するなどの地道な活動を行った。50年代にはジャクソン・ポロックのドリッピングとの類似を指摘されることがあった彼の画風は、小石やワニスを使用した厚みのあるマチエールへと変化し、60年代後半には、彼の基本的要素である光、自然、行為との統合へ向かっていく。
1968年「答と石」は、今井のアンフォルメル期における集大成として位置づけられる。1970年代後半、今井はパリのP・ファケッティギャラリーにて二度の個展を開催している。70年代の今井の作品は、アンフォルメル期と花鳥風月期の過渡期にあり、厚塗りのマチェールは排され、タブロー空間を引き裂くような激しい筆跡が現れるようになる。画面に描かれる諸々の記号(signe)は、パリの批評雑誌において、東洋のカリグラフィー、アラベスク模様と称された。
書道や茶道に代表されるように、人間のエネルギーとそれを制限するような形式的側面が共存する当時の作品は、「人間と記号の間の闘争的なシミュラークルのなかで表面を過剰なまでに攻撃する」と形容された。
日本の伝統という自らの根源への遡行は、「Black」 (1975)や「Rouge」(1975)などの形式を経て、花鳥風月へと展開していく。
In 1957, with the arrival of Michel Tapié in Japan, the Informel movement swept through the Japanese art world.
Tapié’s vision of Art Informel was “to liberate art from all forms of academicism rooted in the rational humanism of Greece, and to systematize the ‘fertile chaos’ that lies at the origin of creation.”
His endeavor, upon encountering the Gutai Art Association and Sōfū Teshigahara in late-1950s Japan, merged with the horizons of the Eastern world. By the 1960s, however, the Informel movement in Japan had already reached its end, and the international currents surrounding art were shifting rapidly. Regarding the idea of questioning art through art itself, Imai adopted a critical stance, remarking that it was “less an artistic movement than a part of a social phenomenon.”
Against this backdrop, in the early 1960s, Imai pursued steady activities, holding a series of solo exhibitions in Paris, Milan, Vienna, Japan, and Naples. While in the 1950s his style was sometimes likened to Jackson Pollock’s dripping technique, it evolved into a dense matière incorporating pebbles and varnish. By the late 1960s, his work moved toward an integration of his essential elements: light, nature, and action.
In 1968, Answer and Stone came to be regarded as the culmination of Imai’s Informel period. During the late 1970s, he held two solo exhibitions at Galerie P. Facchetti in Paris. His works of the 1970s occupied a transitional phase between his Informel period and his later Kachōfūgetsu (Flowers, Birds, Wind, Moon) phase. The heavy impasto was abandoned, giving way to violent brushstrokes that tore across the pictorial space. The various signs (signe) depicted on his canvases were described in Parisian critical journals as evoking East Asian calligraphy and arabesque motifs.
As with calligraphy or the tea ceremony, his works of this time embodied both the energy of human expression and the formal constraints that sought to contain it. They were characterized as “assaulting the surface to an excessive degree, within a combative simulacrum between man and sign.”
This return to the roots of Japanese tradition unfolded through works such as Black (1975) and Rouge (1975), ultimately developing into his Kachōfūgetsu phase.



