top of page

内田 望 

Nozomu Uchida

CV / Statement

1987 神奈川県横浜市生まれ
2010 多摩美術大学 美術学部工芸学科金属専攻 卒業
2012 多摩美術大学大学院 美術研究科工芸学科金属専攻 卒業
2008 4ヴィジョン 特別審査員賞
2009 夢ビエンナーレ入選 八王子市夢美術館
2010 第46回神奈川県美術展 入選
2010 M.A.S.S ファイン大賞 多摩美術大学芸術祭
2011 第47回神奈川県美術展 工芸部門入賞、美術奨学会記念賞
2014 第50回神奈川県美術展 工芸部門大賞
2017 第53回神奈川県美術展 平面立体部門はまぎん財団賞


〈個展〉
2016 Animal Ability ギャラリー玉英
2018 Animal Power ふなばしアンデルセン公園子ども美術館(千葉)
2018 Living Things ギャラリー玉英
2024 Living Things 銀座蔦屋書店(東京)



〈グループ展〉
2012 Young Art Taipei Sheraton Hotel Taipei(台湾)
2013 Dragon Asia A Spring Taipei(台湾)
2013 イメージの回復展 Gallery Q (東京)
2013 メタルアートストリート Gallery TEN(東京)
2014 アートフェア東京2014(~2022年出品)
2014 おかやメタルArt Zoo-金属で作られる動物たち展- 市立岡谷美術考古館(長野)
2014 第50回神奈川県美術展 神奈川県⺠ホールギャラリー、神奈川
2014 第9回三井不動産商業マネジメント・オフィース・エクスビション(東京)
2015 ぺこちゃん展 平塚市美術館(神奈川)
2018 Art Central Hong Kong(香港、〜2024年)
2019 Art Taipei(台湾)
2020 六甲ミーツ・アート芸術散歩(兵庫)
2022 越後妻有トリエンナーレ(新潟)
2024 日本の金工・石川の金工金沢市立安江金箔工芸館(石川)
2025 @N1MALX Non-Human Life BONHAMS HONG KONG(香港)
2025 暮らしとアート BAG Brillia Art Gallery(東京)

内田 望 

あらゆる種類の生き物は、飛ぶ力、泳ぐ力、暗闇を見通す力など、どこか不思議な能力を携えている。それぞれの動物がそれぞれの手段で、この世界で生きるための動きを身につけているのである。
こうした特殊な生態や習性の中に、内田は生き物の個性を発見する。子供のように図鑑を眺め動物園に足を運ぶことで、内田の想像力はリアルな形や運動を越え、モチーフをさらに拡張させていく。
そうすると、「ジャンプする姿がそのまま飛んで行ってしまうよう」なネコはロケットを背負い、月に住むといわれるウサギは宇宙服を着て望遠鏡を覗く生き物になる。

動物のイメージを遊び心あふれる人工物に置き換えていく内田の制作過程は、実に力強いものである。立体作品を形作るのは、数種の金槌を使い分けながら熱した鉄を打つ、鍛金という伝統工芸技法である。
まず、粘土やワイヤーでモデルを作り、それから金属を何万回も打ち続ける動作を始める。

「思い通りの形になったときは、スポーツで力を出し切ったような高揚感がある」と、内田は語る。

そして鉄を打つヒトとなった内田は、ニワトリ、ペンギン、ウシ、クジラ、と彼の動物図鑑を更新し続ける。

Every kind of creature carries with it some mysterious ability—whether it be the power to fly, to swim, or to see through darkness. Each animal, in its own way, has acquired the movements necessary to survive in this world.
It is within these unique ecologies and habits that Uchida discovers the individuality of living beings. Like a child gazing into an illustrated encyclopedia or wandering through a zoo, his imagination expands beyond real forms and motions, further extending the possibilities of his motifs.
Thus, the cat whose leap seems ready to soar away becomes a creature with a rocket strapped to its back; the rabbit said to dwell on the moon dons a spacesuit and peers through a telescope.
Uchida’s process of transforming animal images into playful artificial forms is, in itself, an act of remarkable vigor. His sculptures are shaped through tankin, a traditional metalworking technique in which heated iron is struck repeatedly with different types of hammers. The process begins with models of clay or wire, followed by the action of striking the metal tens of thousands of times.
“When the form finally emerges as I imagined, I feel the same exhilaration as if I had given my all in a sport,” Uchida says.
Now, as one who has become the very human who hammers iron, Uchida continues to expand his bestiary—adding chickens, penguins, cows, and whales to his ever-evolving animal encyclopedia.

  • Instagram

©2022 GALLERY GYOKUEI. All Rights Reserved.

bottom of page