川井 徳寛
Tokuhiro Kawai
CV / Statement
1971 東京都生まれ
1995 東京芸術大学 美術学部絵画科油画専攻 卒業
1997 東京芸術大学 大学院 美術研究科修士課程絵画専攻 修了
〈個展〉
2007 兜屋画廊
2012 川井徳寛ヒーロー ギャラリー玉英
2023 形而上表現としての天使 ギャラリー玉英
2025 猫礼賛祭壇画 GYOKUEI
〈グループ展〉
2005 三人の画家展 川井徳寛、赤塚美知子、木村了子 兜屋画廊
2008 アートフェア東京2008(〜2025年まで出品)
2008 NETWORK PROJECT JAPAN INTERALIA Gallery(ソウル、韓国)
2009 異体共生〜Parabiosis〜 SOKA ART CENTER(台湾)
2014 Affordable Art Fair Hong Kong 2014 a gallery(香港)
2014 Showcase at Off Brussels(ブリュッセル、ベルギー)
2015 ペコちゃん展 平塚市美術館
2015 Art Central Hong Kong(香港、~2019年)
2020 THE HOUSE OF THE RISING LIGHT Dorothy Circus Gallery (ローマ)
2021 美男におわす 埼玉県立美術館、島根県立石見美術館
2021 Art Central Hong Kong (香港、~2022年)
2025 Rose イメージの系譜 ふくやま美術館

〈書籍掲載〉
2018 「デズモンド・モリスの猫の美術史」/エクスナレッジ
川井の作品は美しい時間に彩られ、同時に一編の物語が立ち現れる。
かつての絵画表現は、物語の再現に仕える技法であった。人々が崇めた精霊、聖者の奇跡、歴史的英雄の活躍。いわば絵画の歴史とは再現の歴史であり、時として画家の表現は再現を超えて世界の景色を刷新してきた。
しかし、近代以降、芸術は個人の生の表現へと移行し、物語の再現は映画や小説にその座を譲りつつある。そこでの川井の試みは、この物語と絵画の希薄化しつつある関係に再び働きかけることである。神々や信仰が日常を離れた現在、川井は自らのイマジネーションによって語りのモチーフを補完する。
「人間とは矛盾、ないしは答えの出ない問題を抱えながら生きている。それに対し、オリジナルのヒーローを創造することで、戦いへの欲求、それに相反する平和への慈しみを持つ人間のユーモラスな姿を追求したい」と、川井は言う。
そこで生まれる作品は即ち、彼が変身、ロボット、魔法を扱うヒーローに与える自由で無垢な美的価値の結晶である。こうして仕上がるのは常に活字のない挿絵であり、古典を踏襲しつつも現代の物語を語りかけるものである。
Kawai’s works are adorned with the beauty of time, and at the same moment, a story comes into being.
In the past, pictorial expression was a technique in service of reproducing narratives—spirits once worshipped, the miracles of saints, the deeds of heroic figures in history. In this sense, the history of painting is the history of reproduction, though at times the painter’s expression has gone beyond mere imitation, renewing the very scenery of the world.
Yet since the modern era, art has shifted toward the expression of individual life, and the role of narrative has been gradually handed over to cinema and literature. Kawai’s endeavor, therefore, is to once again engage with this fading relationship between story and painting. In an age where gods and faith have receded from everyday life, Kawai supplements the motifs of narrative with his own imagination.
“Human beings live with contradictions, or with problems that admit no answer. By creating an original hero, I wish to pursue the humorous nature of humanity—who bear a desire for battle, and at the same time, a tenderness toward peace,” says Kawai.
What emerges from this pursuit are works that crystallize a free and innocent aesthetic value, embodied in heroes of transformation, robots, and magic. Thus, what he creates are always illustrations without text—classical in technique, yet speaking of stories of the present age.



