top of page

野口 哲哉 

Tetsuya Noguchi

CV / Statement

1980 香川県生まれ
2003 広島市立大学 芸術学部 油絵科 卒業
2005 広島市立大学 大学院 修了
2016 平成27年度香川県文化芸術新人賞受賞

〈個展〉
2008 野口哲哉展 TCAF2008
2011 ポジティブ・コンタクト 松坂屋名古屋店
2011 野口哲哉展 ギャラリー玉英
2014 野口哲哉展―野口哲哉の武者分類図鑑― 練馬区立美術館(東京)/アサヒビール大山崎山荘美術館(京都)
2015 The HISTORICAL ODYSSEY 羽田空港国際線ターミナル
2015 SLEEP AWAY アートフェア東京2015
2015 野口哲哉ノ作品展 別世界旅行 ギャラリー玉英
2016 Human silhouette アートフェア東京2016
2016 Antique Human ギャラリー玉英
2017 ドローイング展〜鎧と鉛筆〜 ギャラリー玉英
2017 作品展 armored neighbor〜鎧を着た隣人〜 ギャラリー玉英
2018 中世より愛をこめて ポーラミュージアムアネックス(東京)
2019 鎧ノ中デ - 富山編 - 森記念秋水美術館(富山)
2019 This is not a Samurai Arsham Fieg Gallery ニューヨーク
2021 This is not a Samurai 高松市美術館、群馬県立館林美術館刈谷市美術館、山口県立美術館
2022 this is not a samurai ポーラミュージアムアネックス(東京)
2022 armored space 銀座 蔦屋書店 GINZA ATRIUM(東京)
2025 鎧を着て見る夢 ARMOURD DREAMER 彫刻の森美術館 本館ギャラリー(神奈川)

〈グループ展〉
2007 ゴミがアートになる!超高品質なホコリ展 旧中工場アートプロジェクト(広島)
2007 現代アーティストによるLE MONDE DE COCO―ココの世界 シャネルネクサスホール
2008 アートフェア東京2008 (〜2025年まで毎年出品)
2008 The House展―現代アートの住み心地 日本ホームズ住宅展示場(東京)
2008 NETWORK JAPAN PROJECT INTERALIA(ソウル、韓国)
2009 Parabiosis Soka Art Center(台北、台湾)
2009 医学と芸術:生命(いのち)と愛の未来を探る 森美術館(東京)
2010 BASARA展 スパイラルガーデン(東京)
2010 YOUNG JAPANESE POSITIONS Michael Schultz Gallery Seoul(ソウル、韓国)
2012 Fantasy and Absurd Reality of JAPANESE CONTEMPORARY Edwin’s Gallery(ジャカルタ、インドネシア)
2015 茶の湯 釜の美 泉屋博古館分館
2016 再発見!ニッポンの立体 群馬県立館林美術館、静岡県立美術館、三重県立美術館
2017 CROSS POINT 交差する視線ー20の表現 香川県立ミュージアム
2018 集え!英雄豪傑たち 浮世絵、近代日本画にみるヒーローたち 横須賀美術館
2020 ART in LIFE, LIFE and BEAUTY サントリー美術館
2023 シン・ジャパニーズ・ペインティング 革新の日本画 横山大観、杉山寧から現代の作家まで ポーラ美術館
2023 開館40周年記念 PLAY BACK:1983-2022-コレクションで振り返る刈美の軌跡- 刈谷市美術館

野口 哲哉 

〈その他活動〉
2011 稼働する事 芝浦工業大学 メインビジュアル
2014 Happy children’s day Audi Forum Tokyo
2017 長野大学 長野新聞 広告
〈映像〉
2017 Tetsuya Noguchi, Artist toco toco YouTubeはこちら
2017 DESIGN TALKS plus: Samurai Icons NHK WORLD
〈インタビュー〉
2017 なぜ侍がヘッドフォンを付けるのか。現代美術家・野口哲哉のリアリズムに迫る
    なぜ侍の標本を作るのか。現代美術家・野口哲哉の自然観に迫る nebula
〈出版物〉
2014 侍達ノ居ル処 青幻舎
2017~ 隔月刊誌「猫びより」辰巳出版 見開きコラム「昔の猫、昔の人」
2018 野口哲哉作品集〜中世より愛をこめて〜 From Medieval with Love 求龍堂
2021 野⼝哲哉展−THIS IS NOT A SAMURAI− 朝⽇新聞社
2025 野口哲哉 鎧を着て見る夢−ARMOURED DREAMER− 彫刻の森美術館

野口は武具や甲冑、それらを纏った人間をモチーフに、リアリズムの視点から制作活動を続ける作家である。
幼い頃から古典油彩画に興味を持ち、同時に武具や甲冑にも惹かれてきた野口は、制作の中で両者を統合し、所謂ハイパー・リアリズム彫刻に近い形でそれを実践している。一般的に我々が思い描く武士の姿というのは、美意識や精神論に偏ったステレオ・タイプのイメージがある。
しかし野口の作品の中の人物は、現代人との間に大きな区別を設けておらず、そこには「リアルな甲冑を作る事以前に、リアルな人間の姿を探求したい」という野口の想いが現れている。
「無さそうであるもの」と「ありそうで無いもの」の両者が交錯する世界観の中で、それでも見る者に安心感を与えるのは、鑑賞者がそこに生きた人の気配を感じるからだろう。ユーモラスなだけではなく、全ての作品にそこはかとなく漂うペーソス(寂寥感)が読み取れるのも、作家本人の人間観に基づくものと思われる。
野口の作品のもう一つの魅力は、その技巧に見ることが出来る。
豊富な知識と卓越した技術によって、甲冑武具の細部や、絵画画面の劣化に至るまで丹念に作り上げられるが、これは先に述べた油彩画の技巧が大きく関係している。学生時代に一貫して油彩画を専攻し、古典絵画からリアリズムの技法を学んだ野口にとって、古色や劣化を色彩へと分解し、キャンバスに再構築する作業はごく当たり前の事であるからだ。
過去から現代、そして未来へと時代の姿が変わっても、その中に順応してゆく人間の姿は決して変わらない。野口の作品世界が紡ぎ出すリアリティーはそんなごく当たり前な事実を私たちに垣間見せてくれる。

Noguchi is an artist who continues his practice with a focus on arms, armor, and the human figures who wear them, approached from the perspective of realism.
From an early age, he was drawn to classical oil painting as well as to armor and weaponry, and in his work he unites the two, realizing them in a manner close to what might be called hyperrealist sculpture. The image of the samurai that we commonly envision tends to be a stereotypical one—shaped by aesthetics and idealized notions of spirit.
In contrast, the figures in Noguchi’s works are not sharply separated from people of the present day. Here we find his desire not so much to create “real armor,” but to pursue the image of “real human beings.” Within a worldview where “what seems impossible yet exists” intersects with “what seems possible yet does not exist,” what ultimately gives the viewer a sense of reassurance is the palpable presence of life that radiates from these figures. Beyond humor, his works carry with them a quiet sense of pathos, a reflection of the artist’s own view of humanity.
Another source of Noguchi’s appeal lies in his technical mastery. With deep knowledge and refined skill, he renders every detail—from the intricacies of armor to the surface deterioration of painted imagery—with painstaking care. This is closely tied to his background in oil painting. Having consistently studied oil painting throughout his student years, and having learned realism from classical works, it is only natural for him to analyze the hues of patina and decay and then reconstruct them on canvas.
Though the appearance of eras may change—past, present, and future alike—the figure of humanity adapting within them remains unaltered. The reality spun by Noguchi’s world of work allows us to glimpse this most ordinary, yet profound, truth.

  • Instagram

©2022 GALLERY GYOKUEI. All Rights Reserved.

bottom of page