6elements
CV / Statement
一人のアーティストの考えを基に結成された集団
日本の伝統技術と厳選された素材を尊重しつつ革新を追求し、新たな価値を創造する。
陶磁器を構成する土や釉薬など、多様な要素の関係性を丁寧に読み解き、繋ぎ合わせることで、作為と無作為のあいだにある美を表現する。
〈個展〉
2023 6elements展 GYOKUEI
2024 6elements展 GYOKUEI
2025 6elements×5525gallery GYOKUEI
〈グループ展〉
2024 アートフェア東京2024 (〜2025年まで出品)
作品には、時間、空間、記憶、生命、自然といった要素が反映され、
亀裂や歪み、縮み、ぼかし、穴、ズレ、擦れなどの視覚要素をもって、物質の本質や価値への再考に挑み、
不完全さの中にある調和の美しさと意味を見つける独自の視点を提供する。
日本の伝統的な技術と素材を深く尊重し、最高の品質と手仕事への強いこだわりがある。
シンプルさと複雑さの調和を追求することで独自性を生み出し、伝統の継承にも努めつつ、
革新的な材料や技術の導入によって先進的な思考と造形を維持している。

〈その他活動〉
SŌMATŌ x 6elements
AMBUSHのクリエイティブディレクターYOON氏が監修のもと、6elementsがアートピースを制作。
アートと機能性を融合させ唯一無二の陶磁器を完成させた。
YOON氏のもつ革新的なデザインと6elementsの「詫び寂び」のコラボレーション。
SŌMATŌ
秋田県美郷町、1885年創業の蔵元高橋酒造、杜氏が希少な桜酵母で仕込み、華やかで上品なフロー
ラルの香りを生み出す。 ボトルデザインは、アートと機能性を融合させた革新的なデザインで知られ
る AMBUSHのYOON氏が手がける。
〈Concept〉
時間・記憶・生命・自然に対する概念を亀裂・歪み・縮み・穴・擦れなどの要素を自然の胎土や釉薬を原料としたセラミックで表現する。
太古から存在したであろう美という概念が包括し得る、モノの質や形とは何か。
その輪郭を確かめるように立体に投影させながら、我々の感受性を静かに揺さぶろうと試みる。
形、釉薬、色、質感、亀裂などからは、東アジアの陶磁器の文脈が窺える。
アーティストは、その美意識を現代的に表現するため、原材料から拘り技術的に発展させている。
〈Materials〉
愛知県瀬戸市から産出される蛙目粘土は、世界的に稀有な白色を誇る可塑性の高い陶土で、 主にカオリンと石英から構成。原岩は湖底に堆積した花崗岩類で、特異な風化作用により鉄、マグネシウム、アルカリ元素などがほとんど溶脱し白色を呈する。石英の白い粒が蛙の目のように見えることから、その名が付く。
自然界から採取した土は6elements の作品創りにおいて不可欠な要素であり、釉薬の発色や質感に深く影響を与えている。作家は土と釉薬の無限の可能性を探求し、多様な表現を可能にするこれらの素材の組み合わせに注目している。
A collective formed around the vision of a single artist.
While honoring Japanese traditional techniques and carefully selected materials, the collective pursues innovation to create new value. By attentively interpreting and interweaving the relationships among diverse elements such as clay and glaze that constitute ceramics, they express a beauty that exists between the deliberate and the accidental.
〈Concept〉
Concepts of time, memory, life, and nature are articulated in ceramic form, using raw clay and glaze to embody elements such as cracks, distortions, shrinkage, voids, and abrasions. What is the essence of matter and form that can be embraced by the ancient notion of beauty? As if tracing its contours, they project this inquiry into three-dimensional form, quietly stirring our sensibilities. From form, glaze, color, texture, and fissures, one may discern the lineage of East Asian ceramics. The artist refines raw materials and develops them technically in order to express this aesthetic sensibility in a contemporary manner.
〈Materials〉
The kaerome clay sourced from Seto, Aichi Prefecture, is a highly plastic white clay, rare even on a global scale. It is composed primarily of kaolin and quartz. The parent rock, granite deposited on an ancient lakebed, has undergone a unique weathering process in which iron, magnesium, and alkali elements were almost entirely leached out, yielding its distinctive whiteness. The name “kaerome” derives from the resemblance of the white quartz grains within the clay to the eyes of a frog.
Clay collected from the natural environment is indispensable to the creation of works by 6elements, profoundly influencing the colors and textures of the glaze. The artist continues to explore the infinite possibilities of clay and glaze, focusing on the combinations of these materials that allow for diverse forms of expression.



